Po štiridesetih letih od prve uprizoritve lahko rečemo, da spada Moj ata, socialistični kulak med klasiko slovenske dramatike, zato ni naključje, da smo se besedila lotili na Cankarjevi Vrhniki.
Vanč: “Zdaj smo na prehodu, zdaj smo svobodni. V svobodi nikdar ne veš, kaj lahko, kaj pa ne smeš … Če je diktatura, vsaj veš, kaj je prepovedano.”
Na videz nepomembna replika, ki jo eden od junakov Partljičevega dela navrže skorajda mimogrede, nakazuje bistvo Socialističnega kulaka, “žalostne komedije o agrarnem”, kot jo označuje avtor.
Glavni junak besedila se skupaj z ostalimi znajde v vrtincu “svobode”. V svoji naivnosti in poštenosti tovrstne svobode ne razume najbolje. Enkrat “Živel Stalin” in “Živela SSSR”, potem “Stalin je kurba” in “Nič več SSSR, samo še FLRJ”, enkrat “Zemljo tistemu, ki jo obdeluje”, drugič “Kolektivizacija je najvišja stopnja socialistične zavesti”.
Po eni strani podobica device Marije rešuje življenja na fronti, po drugi strani trdijo: “Religija je opij za ljudstvo!” Prehod v svobodo premetava Partljičeve do potankosti izrisane junake sem in tja, enkrat v komično in drugič v tragično situacijo.
ATA (Aleš KOZJAN) Tipični sin slovenskega naroda, ki bi se na vse načine rad izognil konfliktom, pa vendar ga slednji vedno znova sami poiščejo. Skromen, priden in delaven človek, ki si obeta, da si bo končno izboril svoj košček zemlje pod soncem. Pod vsemi pritiski v njem izbruhne odločen človek, ki se vendarle postavi zase, s tem pa šokira vse vaščane. Je posredno tudi iniciator komičnosti vseh karakterjev v igri… čeprav tudi za to ni sam kriv.
MAMA (Barbara MAJCEN) Skrbna, delavna, zvesta in sočutna ženska. V politično zapletenih časih ne skrbi zgolj za svojo družino in da je ta preskrbljena, skrbna in zaščitniška je pravzaprav do vseh vaščanov. Na prvi pogled deluje preprosta, gre pa za zelo pogumno, močno in pravično žensko.
OLGA (Nives KERMAVNAR) Olga oz. Volga je strastna, drzna in včasih predrzna najstnica. Je nekje med naivnim, lahko vodljivim otrokom in tik pred tem, da postane pogumna mlada ženska. Zelo resno jemlje socialistično gibanje, še bolj resno jemlje svojo ljubezen do miličnika Eda. Njena družina ji pomeni
vse.
TINKA (Karla BREJC) Otroška igrivost in resen nastop pri bistri in navihani Tinki ni ovira. Preko otroške preprostosti prenaša resna sporočila v smešnost in premika tragičnost v komiko. Glavna zvezda naše igre.
ŽUPNIK (Sašo BREJC) Človek, ki je bil v vasi vedno zelo pomemben in na trenutke celo zastrašujoč, izgublja svojo veljavo in moč. V stiski na plan privre njegova povsem človeška plat, ki jo pri župnikih ne vidimo pogosto.
FAROVŠKA ROZA (Nevena KRALJ) Poznate kakšno cinično in zoprno sovaščanko, ki je pravi steber nevoščljivosti? Primerjajte jo s farovško Rozo in videli boste, da Roza vse našteto obvlada in vašo znanko premaga na vsej črti.
MEDVED, kmet (Drago LESKOVAR) Veleposestnik, kmet in trgovec v eni osebi. Je zaveden in odločen Slovenec, ki ima rad svojo zemljo. Še rajši pa vidi, da mu jo obdelujejo drugi, saj je tudi gospod. Ljubi svoje bajtarje, saj ima od njih korist.
UČITELJICA (Damjana ROŽIČ) Učiteljica je dobra, načelna in tudi stroga ženska, ki ne omahuje, ko se ji ponudi priložnost za lagodje in boljše življenje. Je ponosna ter izredno napredna, na trenutke se celo zdi, da je edina, ki ima v dani skupnosti vsaj kanček zdrave pameti.
EDO, miličnik (Ivica RAJKOVIĆ) Ambiciozen, šarmanten in predvsem iznajdljiv mladenič, ki pa kljub visoko zastavljenim ciljem ne more zanikati, da njegovo mlado srce pogosto okupira Malkova hči. Vedno znova se znajde v razkolu med srcem in glavo. Zmagajo hormoni.
TOVARIŠ Z OKRAJA (Silvo PONTELLI) Tipični udbovec 50-tih let, ki je še pod vtisi zmage nad sovražnikom in v iskanju notranjega sovražnika.
PREDSEDNICA KLO (Breda MUŠIČ) Hladno predana takratnemu političnemu sistemu, manipulira med diktirano politiko in posvetnim življenjem na vasi, vendar je globoko v srcu tudi sočutna do “malega” človeka.
VANČ (Miran SETNIKAR) Njegova največja želja je, da bi se ga drugi bali. Rad bi imel družbeno moč, zato pridno pobira vse parole ter nove izraze in jih tudi vestno uporablja, čeprav ne ve točno čemu služijo. Do družine bratranca Jožeta se obnaša zaščitniško, predvsem, ker rad vidi Mimiko. Srčno se bori za revolucijo, na koncu pa doživi veliko razočaranje.
REŽISER (Matija MILČINSKI) Ne pozna milosti! Pikolovski pri izražanju, zakladnica idej in nasvetov. Čeprav deluje izredno strogo in hladno, se prepusti in iz srca nasmeji hudomušnim komentarjem ter nadgradnjam pri vajah. Brez njega – našega velikega mojstra – ne gre!
INŠPICIENTKA IN ŠEPETALKA (Majda MIKLAVČIČ) Ah, naša draga Majda! Kaj bi mi brez nje… Pedantna in zanesljiva kot švicarska ura. Nikjer je ni, potem pa je točno takrat na točno tistem mestu, kjer jo potrebuješ.
ŠEPETALKA (Marjetka Rojec) Prijetna, nasmejana in pozitivna. Vedno pripravljena pomagat. Pristna Štajerka, ki se ji toži po štajerskem dialektu, vendar nikoli ne podleže skušnjavi pri prišepetovanju.
VIDEO (Tara Milčinski) Ko antropologija sili iz človeka …
LUČKAR 1 (Andrej GREBRENC) Preudaren. Deluje umirjeno, v notranjosti pa skriva divjo dušo motorista.
LUČKAR 2 in TONSKI MOJSTER 2 (Inka Zdravkovič) Deklica za vse. Naj si bo to žametni glas radijske napovedovalke, prevoz rekvizitov za gostovanje ali pa vskoči kot lučkar ali mešalec zvoka.
TONSKI MOJSTER (Tadej KVATERNIK) Nepogrešljiv! Bog zvokov in svetlobe. Razpet med svoje konjičke se pojavi samo takrat, ko se brez njega enostavno vse ustavi.
Premiera: Moj ata, socialistični kulak, 29. 01. 2023, Cankarjev dom na Vrhniki